fredag 2 mars 2012

Väggen

Huvudpersonen i Väggen och lilla Pärla.

Just nu sänder P1 en uppläsning av Marlen Haushofers roman Väggen som radioföljetong. När jag läste den för tio år sedan blev jag helt förälskad. Nej, det är fel ord. Det jag känner för denna roman är inte något så flyktigt och bubblande som en förälskelse. Det är snarare så , att Väggen blev som en del av mig. Den är så oerhört stark och berörande. Det är inte det att jag funderar över den där väggen som plötsligt finns där eller vad den kan vara symbol för. Det starkaste elementet i Väggen är skildringen av huvudpersonens tankar och göranden. När Anna Lyons läser känns det som att jag är där, jag är huvudpersonen. Jag ser allt, hör allt, känner dofter, känner känslor. Varje detalj, varje tanke, händelse. Det är så otroligt nära. Naturen och djuren är också oerhört känsligt tecknade och det berör mig väldigt mycket. Hur stark och viktig relationen till ett djur kan vara. Att den kan rädda livet, förståndet, på en.
Idag tjuvlyssnade jag på tre avsnitt på raken och storgrät vid ett flertal tillfällen. Det är så otroligt sorgesamt. Precis som livet. Tack vare att det är skrivet helt utan sentimentalitet blir det så mycket starkare och mer berörande. Missa för allt i världen inte att lyssna på Väggen. Alla avsnitten finns här. Och framför allt: läs den. Fantastisk roman.

Senare i år kommer filmen Die Wand med Martina Gedeck (från Das Leben der Anderen) i huvudrollen.


Huvudpersonen och Lo.

6 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

Sorry! Jag lyssnar ihärdigt, men det går inte. Jag förstår djurens betydelse. Och att hon börjar skriva dagbok för att rädda
förståndet.Och ensamheten, isoleringen Men, nej. Kanske gör jag ännu ett försök att läsa, men jag vet inte. Jag håller med om att Anna Lyons läser bra.

Inkling sa...

Vad är det som inte går?

Pixie sa...

Jag såg att de sände den här på radion men jag ville läsa den. Finns inte på svenska på Adlibris och slutsålt på Bokus. :-( Kanske får jag ta mig i kragen och lyssna trots allt. Verkade fantastiskt bra och jag har inte hört talas om henne innan så det är roligt att höra att du gillade den så mycket. Det ger mig vatten på kvarn i min tro att detta bör läsas.

Pixie sa...

(eller lyssnas)

La Bibliofille sa...

Jag håller verkligen med Dig, Väggen är en fantastisk roman, fann den också väldigt stark. Vore fint att få lyssna till den där uppläsningen, ska se om jag kan klämma in det någonstans i dagsschemat!

Inkling sa...

Läsningen var en stark upplevelse, men lyssningen ger faktiskt, säger jag som inte gillar ljudböcker et c, ytterligare en dimension på djupet. Lyssna, vänner!!