onsdag 7 mars 2012

Iskallt, livsfarligt, vidrigt och härligt


Så har jag hetsläst Available Dark och varit ute på en kylig, mörk och våldsam resa. Jag har känt mig lika frusen som Cass måste ha gjort under sin resa till Helsingfors och sedan till Island. Hon är ju så illa klädd! Jag har själv varit på Island och tycker väderbeskrivningarna är väldigt träffande och exakta. Det är svinkallt, snön kan vräka ner för att övergå i hagel eller regn och sedan solsken - kallt - på det. Island är väderhelvetet på jorden. Ödsligheten och kargheten känns i hela kroppen när man läser. Mörkret, det snudd på obeskrivliga våldet (men Elizabeth Hand beskriver det naturligtvis både utmärkt och vidrigt) sitter som en istapp av skräck i magen, ovissheten om vem som är att lita på ... Ruskigt, härligt, hemskt och beroendeframkallande.
Generation loss - here I come!


Än en gång tackar jag Helena för tipset.

2 kommentarer:

Helena sa...

Varsågod för tipset! Trevligt att du tagit Hand och Cass till ditt hjärta. Du har en till helgjuten, nervig och allmänt hetläsningsframkallande upplevelse framför dig med Generation Loss, så grattis!

Inkling sa...

tack!