söndag 4 mars 2012

Allt som är gult, gult tycker jag är vackert


När jag var sex år och vi hade avslutning i lekis, sjöng vi en sång som handlade om alla färger. Det slumpade sig så att jag hamnade bland de barn som skulle lovprisa gult ("allt som är gult, gult, tycker jag är vackert, för min bästa vän är solen"). Jag kände mig ytterst motvillig, inte bara för att jag skulle behöva ha ett slags solfjäder av gult crêpepapper på skallen, utan också för att gult inte riktigt var min melodi så att säga. Rött var alltid min grej, ända fram till jag var tjugofem och började inse att jag var mer blå än något annat.
Men gult! Vilken färg! Denna vår känner jag en omåttlig hunger efter gult. Man blir glad av gult. Den lyser upp, den ger energi; den är verkligen som solen. Igår var jag i närmaste storstad, flanerade på stan i solskenet och dök in i prylbutiken med stort L. Mina ögon drogs genast till det som lyste gult. För att göra en kort historia ännu kortare: jag kom ut med två solgula, knubbiga muggar, gula smörknivar och ett paket med prickiga gula servetter. Som just denna gråa marsmorgon med lömskt kylig snålblåst vinande runt knuten lyst upp min frukost.

Bild: min

Är förresten inte Kommissarie Banks riktigt bra? Som väl är har manusförfattarna skalat bort all onödig information som vad Banks lyssnar på för musik i bilen och framställer honom som en riktigt trevlig prick. Och Stephen Tompkinson är så himla bra.

Obs: det är inte bara en gurkhög som ligger där på servetten. Det är en smörgås med ost, dijonsenap och gurka.

7 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

Ett par gula koppar och lite gula
servetter piggar klart upp. Och jag hoppas att du bar hem det hela i presentpåsen boll?
Visst är Kommissarie Banks bra. Ännu bättre är kriminalinspektör Annie Cabbot. Hon är snyggare också.

Mrs Calloway sa...

PS Huboten Anita hade gulprickigt hårband i kvällens avsnitt. DS

Inkling sa...

Anitas, eller Mimis, hårband är alltid snygga.
Nix ingen presentpåse. Jag är en sådan där trist typ som har egen tygpåse med...
Håller inte med om Annie Cabot. Hon ser lite snipig ut. Däremot är DS Jackman hemskt tjusig.

Bokbabbel sa...

Prickiga servetter gör en glad! Jag har också piffat med lite vårgrönt här hemma, och så gula påskliljor :)

Danette sa...

Vad glad jag blir åt det gula! Koppen är bedårande, och nu när jag vet att du har två..!
Trodde jag var ensam om att föredra gult. Har du det på kroppen också nu då?
Jag har missat de där kommisarierna, men det ger väl sig. Jag lever fortfarande på minnet att Sherlock, och Jackson.

annacate sa...

Såg första avsnittet och blev lite besviken. Sen gav jag det inte en ny chans, men mest för jag glömde bort. Vilka dagar visas det nu igen? Annie Cabot var sjukt irriterande tycker jag. Inte alls som jag tänker mig henne i boken. Och visst är gult fint! Vi har fått in väskor, skor och lite annat på jobbet i gult. Tips!

Inkling sa...

Tredje och sista avsnittet går nu på lördag. Jag blev glatt överraskad eftersom jag inte haft några positiva upplevelser av den Robinson-bok jag läste. Håller med om Cabot...
Gula väskor...ja tack!