torsdag 16 februari 2012

Jorå. Den är snart här.

Okej, snön ligger vit på taken, men ändå. I helgen kommer den att smälta åtminstone här, för nu ska det bli plusgrader, regn. Underbart. Tänk alla dofter: jord, mull, gödsel, grönt. Det är ljust när man går upp på morgonen. Och fortfarande ljust när man kör hem från jobbet; man behöver inte ha helljuset på längre. Imorse hade jag solbrillor på i bilen för solen var så skarp när den gick upp. Visserligen var det snorkallt och jag hade snowboots och halsduk virad tre varv, men ändå.

Solen är varm, det har droppat helt galet från taken i veckan och jag har till och med suttit ute med en kopp te och en Lottabok i näven någon halvtimme och fått en hälsosam rodnad på kinderna. På en fårskinnsfäll, men ändå.

Det är den tiden på året som man pälsar på sig sjukt mycket på morgonen men håller på att förgås i raggsockarna och yllekoftan under dagen. Det är nu det syns hur blek man är och att det är dags att boka tid för benvaxning.

Det är två månader sedan vintersolståndet, och bara en enda futtig månad till vårdagjämningen. Ni hör va? Vårdagjämning.

2 kommentarer:

Annika sa...

Jag längtar desperat efter våren. Satt ute i helgen, grillade en korv och drack kaffe. Fullt av snö visserligen, men en liten aning lukt av vår i luften. Att det måste vara en så dryg väntan!

Inkling sa...

Jag med och det känns så härligt för den känns verkligen nära... Det är underbart att se hur den närmar sig för varje dag, tycker jag. Mars, april, maj - vilka månader!