måndag 23 maj 2011

Stilsäker


Bummer! Klacken fastnade ...

Lånade hem Ebba von Sydows Kungligt snygg och det var en väldigt trevlig bok måste jag säga. Eftersom jag gillar kläder, äldre stil och är rojalist är det naturligtvis väldigt passande. Och Ebba von Sydow har faktiskt huvudet på skaft och har verkligen gjort ett grundligt arbete när det gäller att ringa in det som särpräglar de olika prinsessornas stil.
Mest stilfull är prinsessan Mary av Danmark. Hon är helt i klass med Grace Kelly i stil, utseende och utstrålning och den sistnämnda har också mycket lämpligt ett kapitel efter Mary. Så är jag förstås också hemskt förtjust i Mette-Marit. Lång, ljus och rejäl är hon en mycket lyckad mix av valkyria och mjölkpiga.
Jag blev oerhört sugen på att införskaffa ett eller två par handskar att ha till klänning, ljusa i bomull. Det är så himla snyggt och ser genast ut som man flyttats bak ett halvt sekel, vilket när det gäller kläder är högst önskvärt. Det här är min favorit bland Marys outfits. Hatten! Väskan! Handskarna! Och klänningen! Kan det bli snyggare?


7 kommentarer:

La Bibliofille sa...

Om detta att vara prinsessa endast skilde sig från ens vanliga liv i ett lantligt skymundan i det att man fick ha så fina kläder som Mary har på bilden, då skulle jag kunna tänka mig att vara det. Prinsessa. Har jag förresten berättat om när jag fastnade med mina pumps (båda klackarna...) i entrén till Rosenbad och väl uppkommen för trappan stod i strumplästen endast ett fåtal meter från den till välkomnad uppradade regeringen? Det var en upplevelse, mer lik Mary än i den stunden kommer jag aldrig att bli!

Inkling sa...

Men du ÄR ju redan en prinsessa - med kung och eget kungarike och allt!

Mrs Calloway sa...

men reservera den åt mig då! så jag får veta hur man blir en prinsessa

Inkling sa...

Okej!

Emmas Bokhylla sa...

Jag har den liggandes hemma, langtar efter att fa satta tanderna i den!

Anonym sa...

Både anglofil och rojalist, jo jag tackar! Jag har hittat en bokblogg att återvända till. Vad bra du skriver, och roligt. Din mening om Mette-Marit är ju helt underbar!
Anna

Inkling sa...

Vad roligt! Tack, tack! Jag får väl varna för att jag inte skriver störande ofta, men titta du in när du har lust. Välkommen!