onsdag 29 december 2010

iPad? iDontgetit.

Jag försöker komma underfund med det här med iPadens storhet. Jag medger utan omsvep att jag inte har riktig koll på vad det är och vad den gör (trodde först att det bara var en läsplatta), men enligt en helsidesannons i min dagstidning (papper) kan man tydligen läsa den via en "app" i sin iPad. Då väcks frågan: varför? Själv föredrar jag naturligtvis (eftersom jag är en småborgerlig reaktionär när det gäller det mesta) att hålla och bläddra i en tidning i papper, men till och med jag läser en del tidningar på nätet. Men varför ska man göra det på en iPad och inte en vanlig lap top? Kanske är det bättre "bild", men då undrar jag hur bra en bild kan bli. Men å andra sidan tycker jag inte om tv-apparater med plasmaskärmar eftersom de är för skarpa, så jag har uppenbarligen varken koll eller smak när det gäller sådant här.

På iPaden kan man också läsa e-böcker och det får mig att tänka att det måste vara jobbigt att hålla i den där plattan. Den är ju rätt stor och man kan inte klämma ihop den och böja till den som man kan med en bok (i synnerhet en pocketbok). Det verkar så klumpigt! Möjligen kan det vara praktiskt på en resa när man vill ha massor av böcker med sig som tar litet plats.

Dessutom vill ju apple censurera tidningarna som vill kunna appas på iPaden. Vill man ha en censuerarad blaska, hur skarp bilden än är på skärmen?

Vad är egentligen skillnaden på en tunn och smidig bärbar dator och en iPad? Förutom att en laptop verkar mer praktiskt eftersom man kan ställa den ifrån sig och luta skärmen i ett passande läge och på så sätt slipper hålla i mackapären hela tiden.

Jag läste en artikel i Sydsvenskan igår om att man som iPad-användare är mindre benägen att delta i "samtalet" på nätet än när man använder en vanlig dator; att man blir passiviserad och utanför eftersom man läser i en "kokong". Hur menar artikelförfattaren?

Om någon vänlig själ kan förklara iPadens mysterium i enkla ordalag för mig skulle jag bli hemskt tacksam.

5 kommentarer:

La Bibliofille sa...

Förklara iPadens mysterium kan jag inte, men jag kan most def digga denna Din inläggstitel, fiffig i sanning!

Inkling sa...

Tack, kära du!

Anonym sa...

Jo.. så här är det. =)

Jag har iofs en annan pad, en android (ZTE Light). Men det är samma lika saker man har dem till.

Först och främst är min 7" och inte 10" som Ipad. Det gör att min har samma storlek som en pocketbok och den vet vi ju har ett smidigt format som går ner i alla väskor och till och med en del fickor.

Jag har min pad till att läsa rss-flödet, dvs alla bloggar jag följer. Jag kollar även mailen och läser nyheter på den. Jag slösurfar, kollar upp saker på google, pratar med kompisar. Jag kan även lyssna på musik på den eller titta på tv-serier. Om jag vill kan jag även ringa eller sms:a med den.

Jag pendlar och ser en väldig fördel med en pad jämfört med en dator. Den är mindre, väger mindre och har bättre batteritid. Den startar snabbare (har den alltid på, som en mobiltelefon).

Vad gäller att ställa ifrån sig paden så kan du jämföra den med en pocketbok istället för med en laptop. Man håller paden i handen. Svårare än så är det inte.

Slutligen så vill jag slå ett slag för android-paddar i allmänhet gentemot Apples Ipad. Android har nämligen inte samma inställning till censur som Apple har. Dvs de censurerar INTE.

Slutligen kan man sammanfatta poängen med att fler saker ryms i samma pryl. Man kan till och med ha den som läsplatta och läsa böcker i t ex appen FB Reader. Böckerna kan man låna direkt i paden från biblioteket. Aldrig är du utan en bok.

Sedan är pad ändå inte för alla. Men sina poänger har de absolut.

Anonym sa...

Det blev lite konstigt skrivet och lite många slutligen. Hoppas det går att läsa ändå. =)

Inkling sa...

Jag tackar för ett pedagogiskt svar! En iPad (eller motsvarande) är alltså ett slags hybrid mellan laptop och mobiltelefon, typ? Nå, jag tycker ändå att det handlar om ett konstruerat behov och föredrar att leva i realtid, i verkligheten jag befinner mig...
Och jag undrar fortfarande människan menade i Sds-artikeln. Varför skulle man vara i en kokong mer med en iPad, än med en vanlig tjocklap-top?