lördag 23 oktober 2010

Creepy

Ooops, tiden går snabbt och jag hinner bara inte skriva ner alla inlägg jag formulerar i huvudet. Men här kommer några osorterade tankar som kanske egentligen bara borde ha glömts bort. För kanske är det bara jag som tycker att Håkan Hellström ser riktigt j-a creepy ut i långt hår? Jag tycker ju att han såg läskig ut i kort hår också, men nu ser han bara ut som ett stort barn från sjuttiotalet. Det vill säga Vilse i Vilse i pannkakan. Men konstigt nog är Staffan Westerberg inte alls läskig.












På tal om creepy finns det fler som liknar varandra. Det är något speciellt med blonderade/vithåriga män som vill ta lagen i egna händer. Eller hur?











Men nu något helt annat. Andrew Taylors Nattvandraren är fullkomligt lysande. Huvudpersonen Holdsworth är en lågmäld man som drabbats av en rad olyckligheter (hustru och son drunknar, hans buisness går omkull, han förlorar sitt hem och allt annat han har) men får ett erbjudande han inte kan tacka nej till - vad har han att förlora? En förmögen änka ger honom i uppdrag att bota hennes ende son som blivit mer eller mindre galen och hävdar att han ser spöket av en nyligen drunknad dam (det är många drunkningar i romanen), detta på grund av att Holdsworth gjort en liten skrift flera år tidigare där han avfärdar all slags spiritualism och andars och spökens existens. Han beger sig till Cambridge, där änkan och hennes son befinner sig och stöter genast på patrull. Underligheter och hemligheter försiggår precis överallt och ett märkligt sällskap som ägnar sig åt jungfruoffer verkar vara navet i mysteriet.
Miljöer, människor, dofter, stank och kroppsodörer är oerhört skickligt beskrivna och man får verkligen känslan av sent 1700-tal i en smutsig, myllrande stad. Aldrig tidigare har jag läst sådana lysande skildringar av bakfylla, till exempel. Det är inte precis någon actionspäckad historia, men det är spännande, åh så spännande.
Och ändå är jag bara halvvägs genom boken.

3 kommentarer:

Pomegranate sa...

Men oj, Staffan Westerberg ser ju ut som rena rockstjärnan på den där bilden...typ Julian Casablancas eller så. Märkligt.

Nattvandraren vill jag förstås läsa, Bleeding Heart Square gillade jag jättemycket, Den amerikanska pojken var också bra men så mycket om Poes ungdom fick man ju inte veta.

Annika sa...

Kan bara hålla med dig angående Taylors bok. Tyvärr fick jag sträck- och stressläsa den och hann inte riktigt njuta av de fantastiska miljö- och personbeskrivningar. Möjligen en bok för omläsning i framtiden:)

Inkling sa...

Haha, ja Staffan Westerberg var riktigt snygg men blicken är nog en aningens för tokig för en rockstjärna...
Jaså, Den amerikanske pojken handlar om Poe? Ännu en anledning att läsa den!!

Annika, Nattvandraren är ingen bok att stressläsa precis... Läs om vid tillfälle!!