söndag 7 mars 2010

Synd på rara ärter. Eller ärtor?

I januari hängdes det nya porträttet av prins William och prins HarryNational Portrait Gallery. Konstnär är Nicky Philipps och det är en lysande målning på de båda kungliga bröderna, hur tjusiga som helst. När Harry var yngre var han oroväckande lik Alfred E Neuman, men nu har han vuxit till sig och fått det där avlångt snygga horseface-iga efter både sin mor och sin far. William har emellertid alltid varit en avbild av sin mamma; en manlig engelsk ros, liksom. Rosiga kinder, klarblå ögon och ljusbrunt hår. Han har helt enkelt blivit en rasande tjusig ung man och de värsta Windsorska liksom Mountbattenska dragen har förenats i en för ögat behaglig mix.

Men när jag såg det nya porträttet blev jag en aning oroad. Ser inte Williams hår ut att ha blivit ganska ... tunt? Ser det inte ut att ligga i riskzonen för att snart ha tunnats ur lika mycket som hans farbror Edwards har gjort, det vill säga, totalt? Om William blir skallig innan han fyller trettio är det en riktig tragedi. Jag menar, hur snyggt är det med en skallig karl? Jag vet att en del tycker att det är helt okej, ja till och med tjusigt, men jag tillhör den skara som helt kategoriskt och helt kallt räknar bort skalliga (där ingår också rakade och militärsnaggade) män. Jag gillar hår. Hår är sinnligt.
Låt oss hoppas att William ärvt hårväxtgenerna från sin mammas sida - det gör ju män som regel. Diana hade mycket hår och hennes pappa Earl Spencer också, liksom hennes bror Charles, den nuvarande Earl Spencer. Det hade varit synd på så rara ärter om William blev kal i så unga år.

//Eder monarkist

......................................

Ett senare tillagt, mycket tragiskt, bildbevis som bekräftar att Mrs B har rätt i sin iakttagelse.

6 kommentarer:

Mrs. B sa...

Jag såg William på tv nyligen och när han filmades snett uppifrån blev det mycket tydligt hur glest det var mellan hårstråna. Kala fläckar, faktiskt.

inkling sa...

Åh, nej. Arma kille. Undrar om han funderat på en transplantation? Han kan ju få lite av brorsan, kanske.

Pomegranate sa...

Att Harry har gott om hår beror ju på att farsan hans heter James Hewitt och inte Charles... Skämt åsido, det är verkligen sorgligt med Williams tunnhårighet. En manlig engelsk ros, helt klart. Och de manliga engelska rosorna är ju extremt sällsynta, rentav fridlysta.

Inkling sa...

Jaså, du tror på den tesen du? Njae, jag tror nog på Charles jag. De (Charles och Harry) är ganska lika, förutom hårfärgen.

Och visst, engelska killar är inte så där vansinnigt snygga överlag, men när de är snygga, så är de snyggast i världen.

Pomegranate sa...

Jag tror inte heller på det där ryktet faktiskt. De var väldigt lika förr, men inte nu längre. Och jag kanske ska förtydliga att jag med engelsk ros menade just det där blonda, rosiga, blågögda utseendet...jag tycker det finns gott om stiligt engelskt manfolk av andra sorter!

Inkling sa...

Ja visst, den engelska rosen är ju den där ljusa typen med nästan genomskinlig hy. Men tycker du att det finns många snygga engelska killar? På teve och film är det pepprat med dem, men åker man till London och ställer sig på gatan och tittar på killarna så ser de flesta ganska bedrövliga ut...Och tjejerna också, för den delen. Så minns jag det i alla fall!